Tuff vår väntar
De senaste dagarna har präglats av underdrifter. Vi ser en viss nedgång i efterfrågan, berättar flygbolag och hotell. I värsta fall kan Corona skapa en global lågkonjunktur, menar en och annan analytiker. Men det är mycket värre än så, nästan allt står stilla, en sådan nedgång i ekonomisk aktivitet har vi inte sett sedan 1930-talet.
Vi får rapporter från runt om i världen om hur allt står stilla. USA, Colombia, Saudiarabien, Grekland, Tyskland och många andra länder har utegångsförbud, i Spanien är alla hotell stängda. Fabriker står stilla, leverantörer ställer in betalningarna, ambitiösa gränskontroller fördröjer leveranser. Just-in-Time-kedjor slås sönder, det blir svårt att få igång produktionen igen. En miljard uppges hålla sig hemma.
Deppigt – men inget skäl att deppa ihop.
Oavsett vad Trump och andra som vill hålla investerare, företag, väljare och konsumenter på gott humör säger ligger det till såhär: den här våren kommer att bli riktigt tuff för alla företag som jobbar med resor och mobilitet: flygbolag, tågbolag, bussbolag, hotell, konferensanläggningar och bildelningsföretag. I princip alla företag har reseförbud – vissa uppmanar medarbetare att undvika resor privat.
Dagligen kommer rapporter om att konferenser skjuts upp, inga företag planerar events de närmaste månaderna. Det är knäpptyst på bokningsavdelningarna, telefonerna går varma där det bokas av. Konserter, matcher, after ski, barnkalas och släktkalas ställs in, privatmarknaden för transporter utöver nödvändiga jobbresor brakar samman. Uppsägningar, arbetslöshet och pessimism breder ut sig – förutom den avvaktande hållning som det offentliga umgänget har fått vid misstanken om att den man möter på bussen kan ha Corona.
Det går snabbt – för två veckor sedan var det en enorm brist på begagnade bilar och Sveriges största begbilshandlare hade ”Vi köper din bil” som portal på sin webbsida – när hände det senast, att ett företag som säljer något hade sådan materialbrist att de börjar med att de kommunicerar att de vill köpa? En vecka senare vill samma firma inte köpa bilar – efterfrågan har klingat av och lagret sväller.
Inte ens politikers och myndigheters handlingskraft kan få stopp på spridningen. Utanför Sverige är det ännu värre, skolor är stängda. Och inte ens i Danmark, där många föräldrar lämnar sexmånadersbebisar till förskolan – kan femåringar vara ensamma hemma.
Vi ligger 13 dagar efter Italien i virusspridningen. Men vi har bara en femtedel så många fall som de och en bråkdel så många döda jämfört med hur det var där för 13 dagar sedan (se bilden). Det visar ju hur osäkert detta är. Enorma mörkertal av smittade, är smittan dödlig eller som en vanlig förkylning? En enormt svår avvägning mellan att stänga av ekonomin och att skapa möjligheter för vården att behandla sjuka. Vi kan inte hålla igång ekonomin och låta människor dö – samtidigt skapar en ekonomi i förfall mänskligt lidande, depressioner och brist på innovationer och framtidshopp. Och vem ska betala sjukvården om inte värde skapas? Här har Sverige valt en mjukare linje än resten av Europa. Du får gå till Bauhaus och köpa en bordsskiva, du får ta tåget till Jönköping, även om du blir ganska ensam kan du ta en drink i baren, du kan provköra en ny Seat.
Det vi går igenom nu fungerar som ett karaktärstest. Om dessa svåra frågor kan man nämligen prata hur länge som helst. Men om man ska rädda sin verksamhet och lyfta den inför framtiden måste man göra något också.
Räkna inte med någon förbättring på ett par månader – du kommer bli besviken om du tror att det är bra snart igen. Så länge viruset florerar finns restriktioner. Någon ska ta hand om barnen när resten av familjen vill ogärna släppa iväg mamman eller pappan till ännu en möjlig smittohärd.
Men nu till de goda nyheterna i allt detta. Du kan få hjälp. Skräcken om tvåsiffrig negativ BNP-utveckling vilar över många länder, Sverige med förhållandevis mycket kosing i ladorna har redan beslutat om ett paket på mer än 300 miljarder. En så här handlingskraftig regering har vi inte sett på flera decennier – och både Sjöstedt och Jimmie applåderar. Diskret, men ändå. Det är tuffa tider och regeringar i olika länder kommer med stimulanser – Sverige har till skillnad från många andra råd med det. Men att avstå kan vara ännu dyrare, och försätta ett land i depression, så mer stimulanser kan komma.
En snabbt genomförd stimulans är korttidspermittering, som innebär att lönekostnader minskar med upp till hälften, men medarbetare får ändå över 90 procent av lönen. Staten går in med kraftiga subventioner för att täcka en del av kostnaden. Detta är en viktig åtgärd nu när många företag är pressade med anledning av covid-19. Syftet är såklart att rädda jobb. Det kan behövas – och du kan behöva använda erbjudandet. Visst tar det emot att inte klara sig riktigt själv. Gör det nu, att vänta kostar. Det är precis för dig den här åtgärden är tänkt – du som troget drivit en samhällsnyttig uthyrningsverksamhet i ur och skur och drabbas av en extrem nedgång i efterfrågan.
Staten tar tillfälligt hela kostnaden för alla sjuklönekostnader under april och maj, det gäller även egenföretagare. Karensdagen avskaffas tillfälligt. Och företag kan få anstånd med betalning av arbetsgivaravgifter, preliminärskatt på lön och mervärdesskatt som redovisas månadsvis eller kvartalsvis. Det gäller tre månaders skatteinbetalningar och lämnas under längst 12 månader. Och det (endast skatterna – inte övriga åtgärder) tillämpas retroaktivt från 1 januari 2020, så du kan få inbetald skatt återbetald. Dessutom har Riksbanken meddelat att de lånar ut upp till 500 miljarder via bankerna, som dock hittills är lite motsträviga.
Du kan ansöka om korttidspermittering från den 7 april, för arbete från den 16 mars. Och vänta inte – minns elcykelavdraget. Det fuskades friskt och det skruvades åt. Passa på för det kommer inte att bli bättre – och du behöver pengarna.
Läs mer på Tillväxtverkets webbsida där man också ansöker. Skyndsam handläggning utlovas.
Glöm inte att hyrbilar under många decennier varit lönsamma, bidragit till att överbrygga sociala klyftor, hjälpt konsumenter (och företag) att spara pengar, samt bidragit till att vi har fler nya bilar med mindre utsläpp på vägarna. I dessa virustider har biluthyrning ytterligare ett trumfkort mot annan bildelning: bilarna ses över och rengörs mellan varje uthyrning.
Du kan också jobba på kostnadssidan. Minska bemanningen, tvätta, tanka och städa (bilen och kontoret) själv istället för att köpa in tjänster. Har du avtal som kan omförhandlas? Kan du lämna tillbaka bilar du inte behöver tidigare? Även om det är förenat med en kostnad är det mycket billigare än att betala försäkring, parkering och skatt om bilen ändå inte hyrs ut. Skulle kapacitetsbrist uppstå kan du vara säker på att det finns bilar att tillgå!
Att detta blir en rejäl kris är det ingen tvekan om. Tidigast i sommar – kanske mer troligt till hösten – kommer resandet igång ordentligt igen. Då har många företag gått omkull. Så det gäller att hålla ut.
Vad händer sen, efter en lång och kall vår?
Å ena sidan kommer företag att inse att ganska mycket kan lösas utan resor, man sparar pengar och medarbetares tid. Nog har vi rest rätt mycket ett tag, kanske en del företag rest lite väl mycket? En avkylning kommer alltid vid en lågkonjunktur, denna gång dramatiskt. Utsläppen minskar när vi reser mindre. Det kommer att gynna världens tillstånd.
Å andra sidan kommer det uppstå ett stort behov av att träffas, umgås, utbyta idéer, fira, sörja och kramas. Efter några månader i ofrivilligt celibat kommer snart sagt varenda myndighet, region, företag och kommun behöva träffas, ha konferenser och se framåt tillsammans. Räkna med att många av vårens inställda resor istället äger rum i höst – inte alla, men många, och då tar det fart igen. September är hårt uppbokat på många konferensanläggningar. Räkna med att höstens kick-offer blir särskilt efterlängtade och uppsluppna! Och konsumenter har ju faktiskt sparat på resor, pengar och social energi – räkna med en reseboom i höst om viruset håller sig borta.
För medan vissa företag nu har det väldigt tufft finns andra som sparar stora pengar på inställda resor och konferenser. Konsumenter sparar en hiskelig massa pengar när bio- och restaurangbesök, fotbollstävlingar och sommarsemestrar ställs in. Luften går ur hela ekonomin nu i vår men räkna med affärsmöjligheter i höst – trots lågkonjunktur – för den som håller ut. Och det gäller att vara smart. Hotell och flygbolag har AI-robotar som sätter priser efter utbud och efterfrågan. Så när efterfrågan kollektivt faller, sjunker också priserna. En olycklig lösning för branscher i nöd. Även där kan branschen jobba med prissättningen. Prisdumpning vänjer kunder vid orimligt låga priser och underminerar den långsiktiga lönsamheten.
Det finns många affärsmöjligheter. När flygen inte går och man ska hålla avstånd till andra vill många ogärna trängas på ett tåg – en delad hyrbil blir då ännu mer attraktiv än annars. När en i hushållet permitteras eller sägs upp säljs andrabilen – när den hade behövts kommer hyrbilen in. Inställda bussar och tåg men behov av transport. Det här är verkligen läge att vara mer framåt och aktiv lokalt – föreningar, bostadsrättsföreningar, släktingar, skolor, vårdcentraler, lokala serviceföretag – kanske drar de ner på egna fordon i kristider? Kanske ökar marknaden – tillfälligt, åtminstone, vilket gynnar hyrbilsaffären – för att köra ut varor eller göra hembesök? Låt hyrbilen vara lösningen när konsumenter, kommuner, regioner, företag, myndigheter och föreningar behöver extra kapacitet. I kristider ser man över sina fasta kostnader, skalar bort det som inte skapar värde, och hyr in kapacitet när det behövs.
Branschföreningen Biluthyrarna jobbar hårt både nationellt och i samarbete med systerorganisationer i Europa (genom Lease Europe) med att få myndigheter, markägare, politiker och andra på att förbättra villkoren för branschen. När nu miljarder kanaliseras till flygbolag och tågbolag bör räddningen även gälla hyrbilar, hotell och annan infrastruktur i ett hållbart samhälle.
Under den tuffa våren kommer många inse att mobilitet är en grundbult i ett utvecklat och välfungerande samhälle. Att stänga in sig och avskärma sig från världen omkring gör få lyckliga. I hållbara samhällen möts människor, de besöker sin faster eller morbror, firar och sörjer med kusiner, skapar framtidstro med kolleger och tar sig till stranden för att bada och grilla laxfjärilar. Ingen vill ha tillbaka våren 2020 då många satt instängda – en insikt vi kommer bära med oss under många år. Och nästa gång ett virus, ett nytt Lehman Brothers eller något annat utlöser en global lågkonjunktur är bildelningsbranschen bättre diversifierad och vänder sig till affärsresenärer och privatresenärer – som idag – men också till alla de som behöver mobilitet för de grundläggande, vardagliga transporterna.
Låt oss individuellt, som bransch och som samhälle ta denna möjlighet att utveckla branschens erbjudande och affärsmodeller för att skapa ett ännu mer hållbart samhälle!
Anders Parment, ek dr och Anders Trollsås, vd Biluthyrarna Sverige