En laddhybridbil (på engelska Plug-in Hybrid Vehicle, PHV, ibland även Plug-in Hybrid Electric Vehicle, PHEV) är en hybridbil som även kan laddas från det fasta elnätet och köras helt på el under kortare sträckor. Batteriet är betydligt större än i en vanlig hybridbil. När elen i det laddningsbara batteriet är slut fungerar laddhybriden som en vanlig hybridbil, vilket innebär att bensinmotorn tar vid och bilen kan fortsätta att rulla och själv växla mellan el- och bensinmotor. Föraren behöver alltså aldrig oroa sig för att batteriet ska laddas ur och att bilen därför ska bli stående i en laddhybrid.
Laddningen sker via ett vägguttag eller en laddstation. Förutom personbilar förekommer denna form av drift även för stadsbussar.
Batteriet i elbilen laddas med el från kraftnätet. Det är stort och väger ofta mellan 200 och 500 kg, men eftersom elbilar saknar andra tunga komponenter såsom, förbränningsmotor, växellåda och bränsletank med bränslet, blir skillnaden inte så stor. Batteriutvecklingen går också fort fram vilket gör att räckvidden ökar rejält utan att batterierna blir större eller mycket tyngre.
De flesta modeller som nu säljs i Sverige har en räckvidd (tillverkarens uppgifter enligt NEDC) på 20–28 mil. Men utvecklingen går mot allt längre räckvidd och två modeller har redan passerat 40 mil, Renault Zoe och Tesla.
När man väljer elbil kan det vara klokt att utgå ifrån att räckvidden inte når upp till den nivå som anges i NEDC-testet. Den verkliga körsträckan påverkas av fart och temperatur. På vår-, sommar och höst uppnås cirka 70 procent av specificerad räckvidd. Vid körning i sträng kyla får de 70 procenten halveras. I sämsta väderlek bör man kunna räkna med att uppnå 35 procent av angiven räckvidd.
Hur långt batteriet räcker påverkas kraftigt av utetemperatur och av hur mycket eldriven utrustning som används i bilen. När det är kallt och man måste värma kupén försvinner en stor del av elen till det och räckvidden blir då kortare.
Trots att elbilarnas räckvidd är betydligt kortare än för andra bilar är den fullt tillräckligt för de flesta bilresor som görs dagligen av såväl privatpersoner som företag. De dagliga resorna som görs i Europa är cirka 4,5 mil.